STATEMENT

EN/

Recently I have been investigating the application of cartography in contemporary artistic practice and its presence in public art. My artwork has been developed in the direction of a series of projects that involve participatory-collaborative processes, focused on the field of urban intervention and regeneration, proposing cartographic logic as a device that allows opening the way to other possibilities in contemporary artistic practice, to build or rethink the territory.

I work with a «contextual art» motivated by the concern to know, reflect on and understand the emerging territorial transformations, which, based on globalizing strategies and urban models driven by the hegemonies of power, have caused a series of disjointed, decontextualized, disconnected or forgotten places. I use cartography, map or drift as an archaeological and sociological exercise to approach and analyze different urban ecosystems. I am interested in creating an environment that allows the public to become a citizen, hence the need to appropriate, transform and interact with various contexts.

I am currently developing the collective project «A Line made by …», in which a series of itinerant – ephemeral interventions are elaborated in urban space, where the recognizable and utilitarian representation of the map disappears in order to compose a dystopian cartography, which leaves a land mark and is it appropriates of the space, speculates between the imaginary – reality, in which the borders are diluted, vindictive, with the intention of recovering our autonomy from urban and rural space.

Therefore, my work focuses on the critical analysis of the territory, from a subjective, intuitive and feminine perspective. The projects are interwoven in a constant explorative process and are condensed into different supports, performance, archive, installations, video, digital media, drawing, painting, sculpture, developed in the short and long term.


ES/




En los últimos años he estado investigando la aplicación de la cartografía en la práctica artística contemporánea y su presencia en el arte público. Mi labor artística se ha desarrollado en dirección de una serie de proyectos que implican procesos participativos- colaborativos, enfocados en el ámbito de la intervención y regeneración urbana, planteando la lógica cartográfica como dispositivo que permite abrir paso a otras posibilidades en la práctica artística contemporánea,  para construir o repensar el territorio.

Trabajo con un arte “contextual” motivado por la inquietud conocer, reflexionar y comprender las transformaciones territoriales emergentes, que a partir de estrategias globalizadores y modelos urbanísticos impulsados por las hegemonías de poder, han provocado una serie de lugares desarticulados, descontextualizados, desconectados u olvidados.

Empleo el cartografiado, el mapa o deriva como un ejercicio arqueológico y sociológico para aproximarme y analizar los diversos ecosistemas urbanos. Me interesa crear un entorno que permita transformar al  público en  ciudadano, de ahí  la necesidad de apropiarse, transformar e interactuar con diversos contextos. 

Actualmente desarrollo el proyecto colectivo “A Line made by…”, en el que se elaboran una serie de intervenciones itinerantes – efímeras en el espacio urbano, dónde la representación reconocible y utilitaria del mapa desaparece para componer una cartografía distópica , que deja huella y se apropia del espacio, especula entre el imaginario – realidad, en la que las fronteras se diluyen, reivindicativo, con la intensión de recuperar nuestra autonomía del espacio urbano y rural. 

Mi trabajo por tanto , se enfoca en el análisis critico del territorio, desde una mirada subjetiva, intuitiva y femenina. Los proyectos se entretejen en un constante proceso explorativo y se condensan en diferentes soportes, performance, archivo, instalaciones , video, medios digitales, dibujo, pintura, escultura, desarrollados a corto y largo plazo.